تخلیه رحم و تخمدان‌ها

تخلیه رحم و تخمدان ها

• توصیف عمل جراحی
  1. هیسترکتومی: تخلیه رحم.
  2. تخلیه تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ (BSO).
  • روش های جراحی
  1. هیسترکتومی لاپاراتومی ( جراحی به روش باز ).
  2. هیسترکتومی لاپاراسکوپی.
  • تکنیک‌ها و گزینه‌های جراحی
  1.  هیسترکتومی واژینال: طی این روند‌ برش جراحی از درون واژن ایجاد می‌شود، و رحم / لوله‌های فالوپ / تخمدان‌ها از طریق واژن تخلیه می‌گردند.
  2.  هیسترکتومی لاپراسکوپیک: طی این روند 3-4 برش کوچک حدوداً یک سانتی‌متری روی شکم ایجاد می‌شود، و رحم / لوله‌های فالوپ / تخمدان‌ها از طریق این برش‌ها تخلیه می‌گردند.
  3.  هیسترکتومی واژینال به کمک لاپراسکوپ: طی این روند برش جراحی از درون واژن ایجاد می‌شود، و رحم / لوله‌های فالوپ / تخمدان‌ها به کمک لاپراسکوپ از طریق واژن تخلیه می‌گردند.
  4.  هیسترکتومی ابدومینال (شکمی): طی این روند برش جراحی بزرگی روی شکم ایجاد می‌شود، و رحم از این طریق تخلیه می‌گردد.
  • نتایج مورد انتظار جراحی تخلیه رحم و تخمدان‌ها
  1. توقف سیکل قاعدگی، خونریزی قاعدگی، و درد قاعدگی.
  2. با تخلیه تخمدان‌ها منبع اصلی تولید استروژن بدن از بین می‌رود.
  3. پس از جراحی شاید لازم شود دوز تستسترون پایین‌تر آورده شود.
  4. تسکین ملال جنسیتی به واسطه همسوسازی آناتومی فرد با هویت جنسیتی وی.
  5. اگر فردی هیسترکتومی توتال انجام دهد (و پیشینه سرطان دستگاه تناسلی نداشته باشد)، دیگر لازم نیست آزمایش روتین پاپ‌اسمیر انجام دهد.
  6. افرادی که جراحی تخلیه رحم انجام می‌دهند، می‌توانند بعداً عمل واژینکتومی (تخلیه و بستن واژن) و اسکروتوپلاستی (ساخت کیسه بیضه) را نیز انجام دهند.
  • معایب جراحی تخلیه رحم و تخمدان‌ها
  1. عملی برگشت‌ناپذیر است.
  2. منجر به ناباروری دائمی می‌شود (بدن دیگر توانایی تولید تخمک را ندارد).
  3. رحم به صورت دائمی تخلیه می‌گردد (یعنی امکان حمل جنین در رحم برای همیشه از بین می‌رود).
  4. بدن تقریباً دیگر قادر به تولید استروژن نخواهد بود (بنابراین اگر فردی هورمون درمانی را متوقف کند، در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌گیرد).
  • ریسک‌ها و عوارض جراحی تخلیه رحم و تخمدان‌ها

- توجه : ریسک‌های جراحی با سیگار کشیدن، مصرف داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بدن، اختلالات لخته شدن خون، بیماری‌هایی که مانع بهبودی می‌شوند، شاخص توده بدنی (بی‌ام‌آی) کمتر از 18.5 یا بیشتر از 30 افزایش پیدا می‌کند.

1. عفونت.
  2. فیستول.
  3. درد مزمن.
  4. کاهش میل جنسی.
  5. خون‌ریزی سقف واژن.
  6. پشیمانی بعد از عمل.
  7. گرگرفتگی و تعریق شبانه.
  8. سندرم تخمدان باقی‌مانده.
  9.  آبسه (جمع شدن چرک).
  10. هماتوم (جمع شدن خون).
  11.  سروما (جمع شدن مایعات).
  12. پاره شدن زخم، تاخیر در روند بهبودی.
  13. آسیب رسیدن تصادفی به عروق خونی.
  14. آسیب به مجاری ادراری و/یا عفونت ادراری.
  15. تغییر در حس جنسی یا کاهش شدت ارگاسم.
  16. افتادگی واژن (یعنی سقف واژن از مکان اصلی خود بیفتد).
  17. خون‌ریزی، بطوری‌که اگر حاد شود نیاز به انتقال خون وجود دارد.
  18. آسیب عصبی، از بین رفتن حس، بیش‌حسی، درد نوروپاتیک (عصبی).
  19. ترومبوز ورید عمقی، امبولی ریوی (لخته شدن خون در پاها و شش‌ها).
  20. شکل‌گیری اسکار (اگر فردی سابقه اسکار کلوئیدی داشته باشد، ممکن است دچار اسکارهای برجسته شود).
  21. آسیب رسیدن تصادفی به اندام‌های مجاور، از جمله سوراخ‌شدگی روده، آسیب به مثانه، راست‌روده، یا سایر ارگان‌های داخلی بدن
  • ملاحظات پیش از عمل
  1. آزمایش خون و ادرار انجام خواهید داد.
  2. از شما درخواست خواهد شد که از نیمه شب قبل از جراحی تا زمان جراحی‌تان در روز بعد، ناشتا باشید.
  3. لازم است با استفاده ازروغن و یا داروهای تجویز شده توسط پزشک روده‌های خود را بطور کامل پاک سازی کنید.
  4. موهای ناحیه شرمگاهی و شکم بايد اصلاح شده باشد تا نواحی برش جراحی استریل باقی بماند.
  5. لازم است پیش از عمل درمورد حفظ توانایی باروری با پزشک مشورت کنید و / یا فریز تخمک انجام دهید، چرا که تخلیه رحم و تخمدان‌ها سبب ناباروری دائمی شما می‌شود.
  6. پس از جراحی اوفرکتومی (تخلیه تخمدان‌ها)، لازم است هورمون درمانی را تا مدتی که از لحاظ پزشکی ایمن و سودمند باشد، به طور پیوسته ادامه دهید تا در معرض ریسک بالای ابتلا به پوکی استخوان قرار نگیرید.
  7. لازم است قبل و بعد از عمل سیگار کشیدن را متوقف کنید تا زخم‌هایتان به شیوه مطلوب بهبود پیدا کنند.
  8. اگر تصمیم دارید در آینده جراحی متودیوپلاستی (که سنگین‌تر از عمل ساده آزادسازی کلیتوریس است) یا فالوپلاستی انجام دهید، بیشتر جراح‌ها لازم می‌دانند که اجازه دهید حداقل شش ماه از عمل تخلیه رحم و تخمدان‌هایتان بگذرد و بعداً عمل جراحی مدنظر خود را انجام دهید.
  9. اگر تصمیم دارید در آینده جراحی فالوپلاستی شکم انجام دهید، از انجام عمل تخلیه رحم به روش شکمی (برش عرضی بزرگ روی شکم) خودداری کنید تا اسکار روی شکم‌تان نیفتد و مانع جراحی فالوپلاستی شکم نشود. برش عرضی شکمی مانع خونرسانی مناسب به فلپ می‌شود. اگر قصد دارید عمل هیسترکتومی خود را به روش شکمی انجام دهید، برش عمودی جهت تخلیه رحم ارجحیت دارد.

درمورد برنامه بعد از عمل و همینطور حمایت اجتماعی با جراح‌تان مشورت کنید. معمولاً تا دو هفته بعد از عمل به استراحت نیاز دارید. ریکاوری کامل پس از جراحی هیسترکتومی واژینال به کمک لاپراسکوپ 4-6 هفته، و ریکاوری کامل پس از جراحی هیسترکتومی ابدومینال (برش بزرگ شکمی) 6-8 هفته به طول می‌انجامد.

جراحی لاپاراسکوپی تخلیه رحم و تخمدان

جای برش‌های کوچک حاصل از جراحی لاپاراسکوپی بعد از جراحی، قبل از کشیدن بخیه‌ها

• مراقبت بلافاصله بعد از عمل
  1. از برش جراحی مراقبت کنید.
  2. حواس‌تان به علائم عفونت باشد.
  3. حواس‌تان به خون‌ریزی شدید از ناحیه واژینال باشد.
  4. جهت پیشگیری از ایجاد عفونت آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد.
  5. تا سه ماه بعد از عمل از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کنید.
  6. تا دو هفته بعد از عمل وسیله‌ای بلند نکنید، بدن خود را نکشید و خم نشوید.
  7. از توصیه‌هایی که جراح‌تان درمورد محدود کردن فعالیت مطرح کرده پیروی کنید.
  8. از بلند کردن اشیاء سنگین و فعالیت شدید تا شش هفته بعد از عمل خودداری کنید.
  9. برای جلوگیری از ایجاد لخته‌های خونی و آمبولی از جوراب واریس استفاده می‌شود.
  10. تا حدودی درد خواهید داشت. پزشکتان داروهايى را برای کنترل درد تجویز خواهد نمود.
  11. خون‌ريزى و ترشحات واژینال خواهید داشت. برای جذب خونريزى و ترشحات واژینال از گاز یا پد بهداشتی استفاده خواهد شد.
  12. پس از جراحی پرستار شما را تشویق خواهد نمود تا در اسرع وقت ممکن به پیاده روی بپردازید. این اقدام از تشکیل لخته خونی جلوگیری به عمل می‌آورد.
  13. پس از جراحی هیسترکتومی چند روزی در بیمارستان اقامت خواهید داشت. (اگر جراحی هیسترکتومی شکمی انجام داده باشید نسبت به اشخاصی که هیسترکتومی لاپراسکوپیک یا واژینال انجام داده اند، احتمالا مدت زمان بیشتری در بیمارستان اقامت خواهید داشت).
  • خونريزى و ترشحات واژینال

پس از جراحی هیسترکتومی طبیعی ست که تا شش هفته پس از جراحی خونریزی سبکی از ناحيه واژن داشته باشيد. خونریزی و ترشحات واژن در ابتدا به رنگ قرمز روشن یا صورتی رنگ خواهد بود. رنگ خونریزی و ترشحات به تدریج به رنگ قهوه‌ای یا زرد تغییر می‌کند.

اقداماتی که باید برای مراقبت از خود انجام دهید در ادامه ذکر گردیده است.

1. برای جذب خونریزی و ترشحات واژینال از پد بهداشتی استفاده نمایید. هر زمان که به دستشویی می‌روید پد بهداشتی را تعویض کنید.
  2. دوش واژینال انجام ندهید، از تامپون استفاده نکنید، رابطه جنسی نیز نداشته باشید.
  3. هنگامی که به دستشویی می‌روید خود را از سمت جلو به عقب پاک کنید؛ این اقدام از ایجاد عفونت جلوگیری به عمل می‌آورد.
  4. اگر متوجه شدید که خون‌ریزی و ترشحات واژینال با بوی تعفن همراه است یا میزان خون‌ریزی و ترشحات سنگین‌تر و شدیدتر از یک سیکل قاعدگی سبک می‌باشد، با پزشک خود تماس حاصل نمایید.
  5. اگر متوجه شديد كه میزان خونریزی سنگین‌تر و شديدتر از یک سیکل قاعدگی طبیعی است یا خروج لخته‌های خونی به رنگ قرمز روشن را مشاهده نمودید، درخواست کمک اورژانسی نمایید.
  • درد
  1. درد و گرفتگی بدن روز به روز به تدریج برطرف خواهد شد. گرفتگی بدن، نفخ شکمی، و کمر درد همگى از جمله ناراحتى‌هاى رایج اشخاصی هستند که جراحی هیسترکتومی انجام داده‌اند.
  2. برش‌های جراحی در ابتدا دردناک خواهد بود؛ هنگام بهبودی جای برش‌های جراحی، احساس خارش در اين نواحى را تجربه خواهيد نمود. جهت تسكين و کنترل درد، اقداماتی که در ادامه ذکر گردیده است را انجام دهید.
  3. تمامى داروها را به همان صورت که تجویز شده است مصرف نمایید. پزشک اغلب دارویی را جهت تسکین درد تجویز خواهد نمود. از دستورالعمل‌های پزشک خود با دقت پیروی کنید.

با پزشک‌تان تماس حاصل نمایید اگر

1. درد بیشتر شده باشد یا دارو‌های مسکن بی اثر شده باشند.
  2. دچار نفخ يا ورم بسيار در ناحيه شكم شده‌اید.
  3. درد، قرمزی، یا ورم در یک پا یا در ناحیه کشاله ران مشاهده نموده‌اید.
  4. اگر درد قفسه سینه، سرفه (نه از سرماخوردگی)، یا دشواری در تنفس را تجربه نموده‌اید درخواست کمک اورژانسی نمایید.
  5. خستگی.

تخلیه رحم و تخمدان ها به روش لاپاراسکوپی

جای برش‌های کوچک حاصل از جراحی لاپاراسکوپی بعد از کشیدن بخیه‌ها به مدت 10 روز (بعد از گذشت چند وقت جای بخیه‌ها محو می‌شود و دیگر مشخص نخواهد بود.)

• برش جراحی (هیسترکتومی شکمی و لاپراسکوپیک)

اگر جراحی هیسترکتومی شکمی انجام داده‌اید، بهبود برش جراحی مدت زمان بیشتری نسبت به بهبود برش‌های کوچکتر حاصل از جراحی هیسترکتومی لاپراسکوپیک به طول خواهد انجامید.

اما اساس مراقبت از برش جراحی یکسان می‌باشد. اقداماتی که در این خصوص مى‌توانيد انجام دهید در ادامه ذکر گردیده است

پس از گذشت 48 ساعت نخست می‌توانید دوش بگیرید، اما در حمام، وان آب داغ، یا استخر شنا غوطه‌ور نشوید. تا بهبودی کامل برش‌هایتان صبر کنید. نشستن در چند اینچ آب گرم قابل قبول است؛ فقط اجازه ندهید آب به برش هایتان برسد، و از صابون یا شامپو در این آب استفاده نکنید.

•  نشانه‌های عفونت
  1. خونریزی مداوم و به رنگ قرمز از ناحيه برش جراحى (هنگامى كه در خانه هستيد خروج کمی ترشحات خونی طبیعی است، اما خونریزی به رنگ قرمز طبیعی نیست.)
  2. قرمزی، تورم، جداشدگی، بو، یا خروج مواد زردرنگ از برش‌ها.
  3. تب 38 درجه و بالاتر.
  4. علائم شبه آنفلوانزا (مانند لرز، بدن درد، خستگی، یا سردرد).
  5. افزایش درد، یا بى اثر شدن داروی مسکن.

اگر هر کدام از نشانه‌های عفونت را مشاهده نمودید با پزشک خود تماس حاصل نماييد.

• فعالیت بدنی و ورزش
  1. انجام فعالیت‌های سبک مانند پیاده‌روی در دوران ریکاوری برای‌تان خوب است و به پیشگیری از مشکلاتی مانند گاز معده، سفتى و خشکی بدن، ضعف، و لختگی خون کمک می‌کند. در حد قابل قبولی به انجام فعالیت بپردازید.
  2. هر مرتبه نشستن يا ايستادن شما بیش از نیم ساعت به طول نیانجامد.
  3. نکشید، هل ندهید، و خود را خسته نكنيد.
  4. هر زمان که دردتان برطرف گردید و مصرف داروهای مسکن مخدر را متوقف نمودید، می‌توانید رانندگی کنید.
  5. چندین مرتبه در روز پیاده‌روی‌های کوتاه انجام دهید. اگر احساس لرز یا گیجی می‌کنید از کسی درخواست حمایت کنید. از پیاده‌روی در فواصل کوتاه شروع کنید و به تدریج پیاده‌روی های خود را طولانی‌تر كنيد.
  • یبوست و گاز معده
  1. در هر روز مدت زمان يا مسافت پياده‌روى خود را کمی افزايش دهيد.
  2. از نوشیدنی‌های گازدار اجتناب کنید و از نی استفاده نکنید. نوشیدنی‌های گرم بنوشید.
  3. مواد غذايى پر فیبر مصرف کنید. میوه‌ها و سبزیجات تازه، و نان غلات کامل گزینه‌های مناسبی هستند.
  4. هنگام دفع به خود فشار نیاورید، از انما استفاده نکنید.
  5. در صورت توصیه پزشکتان از ملین یا داروی Laxative استفاده نمایید.

(منبع : شبکه جامع هلپ‌ترنس‌سنتر، مترجم: سعید.ش)

لازم به توجه هست که شما عزیزان می‌توانید جراحی‌های تخلیه رحم و تخمدان‌ها و تخلیه پستان را به صورت همزمان پیش خانم دکتر الهه افشاری انجام دهید و بهترین نتیجه را دریافت کنید و نیز لازم به ذکر هست که انجام جراحی‌ها به صورت تکی و جداگانه با بهترین کیفیت نیز امکان پذیر می‌باشد.

اگر شما هم یکی از عزیران ترنس هستید و قصد انجام جراحی هیسترکتومی و اوفورکتومی را دارید حتما با دریافت نوبت به خانم دکتر الهه افشاری مراجعه کنید. ایشان سابقه‌ی بیش از 10000 جراحی موفق هیسترکتومی لاپاراسکوپی دارند و ما برای شما جراحی‌ای با حداقل ریسک و عوارض و بهترین نتیجه را تضمین می‌کنیم.

برای رزرو نوبت و دریافت مشاوره و کسب آگاهی بیشتر و دریافت هزینه‌های عمل حتما با ما در ارتباط باشید و یا با شماره 02122759036 تماس حاصل فرمایید.