برداشتن لوله فالوپ

سالپنژکتومی salpingectomy ، جراحی برداشتن لوله رحم

سالپنژکتومی جراحی برداشتن لوله رحم به صورت یک طرفه یا دو طرفه می‌باشد. لوله‌های رحم در لگن زنان اجازه می‌دهند تا تخمک‌ها پس از آزاد شدن از تخمدان‌ها به سمت رحم حرکت کنند و در زمان و موقعیت درست و مناسب بارداری رخ دهد.

سالپنژکتومی جزئی در مواردی است که فقط بخشی از لوله فالوپ در طی جراحی برداشته می‌شود. در روش دیگر که سالپنگوستومی salpingostomy نام دارد، خود لوله فالوپ برداشته نمی‌شود بلکه جراح دریچه ای در لوله فالوپ باز می‌کند تا محتویات آن ( مانند حاملگی درون لوله‌ای) را خارج کند.

سالپینژکتومی salpingectomy می‌تواند به تنهایی یا همراه با سایر روش‌های جراحی انجام شود که این موارد شامل

1. اوفورکتومی oophorectomy؛
  2. هیسترکتومی hysterectomy؛
  3. سزارین.
  • تفاوت بین سالپنژکتومی و سالپنژکتومی – اوفورکتومی

برداشتن لوله فالوپ زمانی انجام می‌شود که فقط یک لوله یا هر دو لوله رحمی بایستی برداشته شوند و اوفورکتومی برداشتن یک یا هر دو تخمدان است. هنگامی که هر دو روش به طور هم زمان انجام شوند به آن سالپنژکتومی – اوفورکتومی یا سالپنگو اوفورکتومی گفته می‌شود.

بسته به دلایل جراحی، سالپنگو اوفورکتومی گاهی با هیسترکتومی (برداشتن رحم) ترکیب می‌شود. هر دو جراحی سالپینژکتومی و سالپینژکتومی – اوفورکتومی می‌تواند با جراحی باز شکمی یا جراحی لاپاروسکوپی انجام شود.

• علل برداشتن لوله رحم
  1. عفونت.
  2. پارگی لوله رحمی.
  3. سرطان لوله فالوپ.
  4. حاملگی خارج رحمی.
  5. چسبندگی و انسداد لوله‌های فالوپ.

سرطان لوله رحمی نادر است اما در خانم‌هایی که دارای جهش ژن BRCA هستند شایع‌تر است. زخم لوله رحمی در تقریباً نیمی از خانم‌های دارای جهش ژن BRCA که دارای سرطان تخمدان نیز هستند، رخ می‌دهد.

سرطان تخمدان گاهی از لوله‌های رحمی شروع می‌شود و انجام عمل سالپنژکتومی می‌تواند از خطر گسترش سرطان تخمدان پیشگیری کند این عمل هم‌چنین می‌تواند به عنوان روش قطعی و دائمی کنترل تولد استفاده شود.

• عوارض جراحی برداشتن لوله رحم
  1. عوارض و خظرات بی‌هوشی.
  2. خونریزی داخلی یا خونریزی در محل جراحی.
  3. آسیب به رگ های خونی یا اندام های مجاور.
  4. عفونت (خطر ابتلا به عفونت با لاپاروسکوپی کمتر از لاپاراتومی است).

• آمادگی برای جراحی برداشتن لوله فالوپ

جراح متخصص زنان و زایمان در مورد عمل با شما صحبت خواهد کرد و دستورالعمل‌های لازم قبل و بعد از عمل را در اختیار شما می‌گذارد. دستورالعمل‌ها بسته به اینکه جراحی شما لاپاراتومی یا لاپاروسکوپی است، متفاوت خواهد بود.

نوع جراحی با عواملی مانند دلیل جراحی، سن و سلامت عمومی بیمار تعیین می‌شود.

1. لباس راحتی و گشاد برای پوشیدن انتخاب کنید.
  2. قبل از جراحی باید از پزشک خود بپرسید که چه مدت باید ناشتا باشید.
  3. اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید قبل از عمل به پزشک خود اطلاع دهید و در مورد قطع مصرف سوال کنید.
  4. برای چگونه برگشتن‌تان به خانه برنامه ریزی کنید. به هنگام ترک بیمارستان ممکن است به خاطر مواد بیهوشی یا بی‌حسی گیج باشید همچنین ممکن است شکم‌تان درد کند.
  • روند جراحی برداشتن لوله فالوپ
  1. بعد از انجام کارهای اولیه و قرار گیری روی تخت جراحی به شما بی‌هوشی عمومی داده می‌شود.
  2. جراح باتوجه به نوع جراحی انتخابی (لاپاراتومی یا لاپاراسکوپی) در محل مورد نظر برش ایجاد می‌کند.
  3. لوله فالوپ را خارج کرده و برش‌ها را بخیه می‌زند.
  • بعد از جراحی برداشتن لوله فالوپ

پس از انجام عمل، برای نظارت به اتاق ریکاوری می‌روید. مدتی طول خواهد کشید تا بطور کامل از بیهوشی بیدار شوید و ممکن است دچار تهوع و همچنین درد خفیف در ناحیه جراحی و برش‌ها شوید.

اگر تحت عمل سرپایی قرار گرفتید تا زمانی که قادر به ایستادن و تخلیه مثانه خود نباشید مرخص نخواهید شد. توصیه‌های پزشک خود را برای از سرگیری فعالیت‌های طبیعی دنبال کنید. ممکن است فقط چند روز طول بکشد اما ممکن است طولانی‌تر نیز باشد. حداقل برای یک هفته از بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش شدید خودداری کنید.

• در موارد زیر حتما با پزشک‌تان تماس بگیرید
  1. تب و لرز طولانی مدت.
  2. بدتر شدن درد و حالت تهوع.
  3. خون‌ریزی ناگهانی و شدید واژینال.
  4. نتوانستید مثانه خود را خالی کنید.
  5. ترشحات، قرمزی یا تورم اطراف برش‌ها.

برای رزرو نوبت و دریافت مشاوره و کسب آگاهی بیشتر و دریافت هزینه عمل حتما با ما تماس حاصل فرمایید.