آزاد کردن چسبندگی‌های لگنی

چسبندگی رحم (سندروم آشرمن)

هنگامی که بافت اسکار بین دیواره‌های داخلی رحم ایجاد می‌شود‌، چسبندگی رحمی (سندرم آشرمن) ایجاد می‌شود.

در داخل شکم، سطح غشا داخلی از لایه نرم سلولی پوشیده شده است که سروز نام دارد. سروز روی رحم، لوله‌های رحمی، کف لگن، روده‌ها را پوشانده است و  باعث می‌شود احشا روی هم بلغزند و به هم نچسبند. هر عاملی که باعث شود لایه‌ی سروزی آسیب ببیند باعث می‌شود احشا در مناطقی که آسیب دیده‌اند به هم بچسبند واتصال غیر طبیعی ایجاد شود.

• علل چسبندگی‌های رحمی
  1. پرتودرمانی.
  2. زایمان‌های مکرر.
  3. ژنتیک بدن بیمار.
  4. عفونت‌های مزمن لگنی.
  5. جراحی کیست تخمدان.
  6. جراحی درآوردن فیبروم.
  7. جراحی خارج کردن آپاندیس.
  8. جراحی‌های سرپایی مانند پولیپ.
  9. کورتاژ تشخیصی یا کورتاژ سقط جنین.
  10. خونریزی بیش از حد رحم بعد از زایمان در شرایط ژنتیکی.
  11. جای زخم بعد از عمل سزارین یا از بخیه‌هایی که برای جلوگیری از خونریزی استفاده می‌شود.
  12.  آندومتریوز که به دلیل خون و آهنی که در خون وجود دارد باعث می‌شود که احشا به یکدیگر بچسبند و موجب چسبندگی شوند.
  13. جراحی‌هایی که روی لگن و محیط شکم انجام می‌شود به دلیل دستکاری‌هایی که روی احشا می‌شود ،لایه‌ها را آسیب می‌زند و باعث چسبندگی بعدی می‌شود.
  14. چسبندگی رحم یک بیماری اکتسابی است که به داشتن اسکار زخم در رحم یا دهانه رحم اشاره دارد. این بافت اسکار باعث می‌شود دیواره‌های این اندام‌ها به هم بچسبند و اندازه رحم را کاهش دهند.
  • علائم چسبندگی رحم
  1. لکه بینی.
  2. ناباروری و سقط مکرر جنین.
  3. برخی هیچ گونه علامتی ندارند.
  4. خونریزی خارج از دوران قاعدگی.
  5. گرفتگی یا درد شدید در ناحیه لگن.
  6. برخی دوره‌های عادی قاعدگی دارند.
  7. داشتن دوره‌های قاعدگی بسیار سبک (هیپومنوره)
  8. چسبندگی روی روده‌ها منجر به نفخ شکم و یا انسداد روده می‌شود.
  9. اگر در ناحیه لگن و بر روی لوله‌های رحمی و تخمدان‌ها باشد می‌تواند نازایی ایجاد کند.

• تشخیص چسبندگی رحم

چسبندگی‌های داخل رحمی معمولاً با استفاده از یک روش اشعه ایکس به نام هیستروسالپنگوگرام HSG  (عکس رنگی رحم) تشخیص داده می‌شود که طی آن از یک سوند کوچک از طریق دهانه رحم برای پمپ کردن رنگ داخل رحم برای مشاهده استفاده می کند.

با انجام روش هیستروسکوپی می‌توان چسبندگی یا زخم‌های داخل رحمی را تشخیص داده و در همان حین آن‌ها را برداشت.

عمل لاپاراسکوپی نیز ممکن است برای مشاهده سطح رحم داخلی انجام شود تا از سوراخ شدن آن در حین هیستروسکوپی جلوگیری شود.

چسبندگی‌های شدید که داخل لگن وپشت روده‌ها ایجاد می‌شود در بعضی موارد با سونوگرافی که توسط افراد خیلی ماهر انجام می‌شود تا حدودی می‌توان تشخیص داده شود ولی تشخیص قطعی و صد در صد نداریم و می‌توانیم با علائم بالینی بیمار حدس به چسبندگی بزنیم.

• جلوگیری از چسبندگی رحم
  1. مراقب عفونت‌های لگنی باشید و در صورت هر‌گونه عفونتی بیمار باید سریعاً درمان شود.
  2. خون و مایعات اضافه داخل شکم نماند و شکم قبل از این که بسته شود کامل شسته شود.
  3. انجام جراحی‌ها با روش لاپاراسکوپی خیلی بهتر است و میزان چسبندگی رحم پایین می‌آید.
  4. بیماری آندومتریوز که یک بیماری ژنتیکی است که به تدریج از سن بلوغ شروع می شود و در عرض چند سال آینده منجر به چسبندگی‌ها می شود.

برای اطلاع از سلامت جسمانی خود و یا انجام معاینات جهت بررسی چسبندگی با دریافت نوبت به مطب خانم دکتر الهه افشاری مراجعه کنید. ایشان سابقه‌ای درخشان در تشخیص و درمان بصورت جراحی با بهترین نتایج دارند.