کیست درموئید

کیست درموئید در تخمدان‌ها تشکیل می‏‌شود. سلول‌های جنینی یا سلول‌های بنیادی، منشا پیدایش کیست درموئید می‌باشند. از کیست‌های درموئید می‌توان به عنوان شایع‌ترین توده‌های تخمدانی به ویژه در میان خانم‌های جوان یاد کرد.

در برخی موارد داخل این کیست‌ها، مواد استخوانی نظیر ناخن، مو و دندان و حتی چربی یا عصب یافت می‌شود.

تنها گزینه درمانی برای کیست مویی جراحی است و محبوب‌ترین روش جراحی لاپاراسکوپی کیست درموئید تخمدان می‌باشد زیرا در صورت عدم درمان ممکن است این کیست باعث چرخش و اختلال در جریان خون تخمدان شده و مشکلات نازایی را برای فرد ایجاد کند.

• علت به وجود آمدن کیست درموئید

زمانی که تخمدان ساخته می‌شود، در برخی موارد ممکن است، تعدادی از سلول‌ها در تخمدان باقی بمانند و تبدیل به سلول تخمدان نشوند و وظیفه‌ای برای آن‌ها تعریف نشود، تمامی این سلول‌ها منشا اولیه آن‌ها یکی است، یعنی سلول‌هایی که تبدیل به پوست، مو، استخوان، غضروف و تخمدان می‌شوند از منشا اکتودرم هستند و تمامی این موارد پس از درست شدن در بخش مورد نظر شروع به انجام وظیفه می‌نمایند و در مواردی ممکن است دو تا از سلول‌ها بدون مشخص شدن و تعیین وظیفه در تخمدان باقی بمانند و فرد با چنین شرایطی به دنیا بیایید.

زمانی که فردی با چنین شرایطی به دنیا می‌آید، به تدریج که انسان رشد می‌کند و همزمان با رشد انسان این سلول‌ها بدون داشتن وظیفه‌ای خاص در تخمدان رشد می‌کنند و برخی از آن‌ها تبدیل به دندان و برخی دیگر تبدیل به مو، چربی، غضروف یا استخوان و … می‌شوند، در حالی که در تخمدان قرار دارند.

شیوع این بیماری اغلب در خانم‌های 20 الی 30 سال بیشتر است.

• کیست درموئید چه زمانی ایجاد میشود ؟

در صورت رشد ناهماهنگ لایه‌های پوست در لایه اپیتلیوم فضایی کیسه مانند ایجاد شده در نتیجه ساختارهای پوست در این ناحیه به دام می‌افتند و کیست مویی ایجاد می‌شود. دیواره سلولی این کیست مشابه ساختار خارجی پوست و دارای فولیکول‌های مو، غدد عرق و گاهی مو، دندان یا عصب است. کیست درموئید دارای دو نوع خوش خیم و بدخیم است که در اغلب موارد خوش خیم می‌باشد.

• چگونه کیست مویی تخمدان تشخیص داده می شود؟

معاینه لگن ممکن است وجود یک کیست درموئید تخمدان را نشان دهد و ممکن است پزشک شما برای تشخیص این نوع کیست از سونوگرافی لگنی استفاده کند. پزشک همچنین می‌تواند از سونوگرافی ترانس واژینال استفاده کند که در طول این آزمایش سونوگرافی از طریق واژن انجام می‌شود و همانند سونوگرافی لگن، تصاویر با استفاده از امواج صوتی ایجاد خواهند شد.

• علائم احتمالی کیست درموئید
  1.   تب و لرز.
  2.  درد شکمی.
  3.   افزایش وزن.
  4.   ترشحات چرکی.
  5.   تهوع و استفراغ.
  6.   بزرگ شدن شکم.
  7.  مشکل در دفع ادرار.
  8.   خونریزی‌های غیرطبیعی از واژن.
  9.   درد هنگام برقراری رابطه جنسی.
  10.   درد شدید در قسمت پایینی کمر و ران‌ها.
  • تفاوت کیست مویی پایین کمر با کیست درموئید

گاهی ممکن است کیست مویی با کیست درموئید اشتباه گرفته شود که درایت و مهارت پزشک معالج می‌تواند احتمال بروز این خطا را محدود کند.

مهم‌ترین تفاوت‌های کیست مویی با کیست درموئید به این شرح است؛

1.  کیست مویی از بیماری‌های مقعدی است که پایین کمر ایجاد می‌شود اما کیست درموئید در داخل تخمدان رشد می‌کند.
  2.   کیست مویی پایین کمر ناشی از عفونت، اضافه وزن و … ایجاد شده در حالی که کیست درموئید بر اثر بقایای مواد ژنتیک در جنینی ایجاد شده است.
  3.   کیست مویی معمولاً حاوی یک یا چند عدد مو است ولی کیست درموئید می‌تواند شامل فولیکول‌های مو، غدد عرق و گاهی مو، دندان یا عصب باشد.
  4.   کیست مویی پایین کمر عفونی است و ناشی از عفونت روی می‌دهد در حالی که کیست درموئید فاقد مواد عفونی است.
  5.   بهترین راهکار درمان کیست مویی با لیزر است اما راهکار درمان قطعی کیست تخمدان یا درموئید با عمل جراحی یا از طریق لاپاراسکوپی است.
  • روش‌های درمان کیست درموئید

کیست درموئید نیاز به درمان دارد ولی معمولاً درمان آن اورژانسی نیست، ولی در مواردی ممکن است کیست موجب چرخش تخمدان شود که در این صورت نیازمند درمان فوری خواهد بود، این حالت علایمی مانند استفراغ، تب، درد شدید، یبوست و یا اسهال را ایجاد می‌کند.
در صورتی که این کیست‌ها بیش از اندازه بزرگ شوند نیاز به درمان جراحی است، در این عمل که ممکن است با استفاده از لاپاراسکوپی نیز انجام گیرد، کیست‌های ایجاد شده در تخمدان برداشته خواهند شد. در صورتی که درمان با روش کم تهاجمی لاپاراسکوپی صورت گیرد نتیجه موفق آمیز‌تر است زیرا که مانع از چسبندگی بعد از عمل می‌شود. دوران نقاهت کوتاه‌تر و درد بعد از عمل نیز کم‌تر خواهد بود.
در حالتی که کیست درموئید سرطانی باشد، ممکن است رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپی در طی عمل جراحی برداشته شوند و همراه با این عمل نیز درمان‌های شیمی درمانی و پرتو درمانی انجام گیرد.

همچنین در صورتی که کیست تخمدان بعد از یائسگی ایجاد شود، احتمالاً پزشک عمل جراحی را توصیه می کند.

• انواع جراحی برای درمان کسیت درموئید
  1. سیستکتومی Cystectomy : می‌تواند به روش سنتی (باز) یا به روش لاپاراسکوپی انجام شود و در این جراحی تمام سعی جراح بر این است که در حین برداشتن کیست تخمدان بخش اعظم تخمدان دست نخورده باقی بماند چرا که وجود آن برای باروری ضروری است.
  2.   اوفورکتومی Oophorectomy : اوفورکتومی روشی به منظور برداشتن یک یا هر دو تخمدان است زیرا اگر کیست تخمدان آسیب جدی به تخمدان وارد کرده باشد و یا در ابعاد بزرگی باشد و یا به دلایل تخصصی که فقط پزشک متخصص می‌تواند تصمیم بگیرد، این جراحی انجام می شود.