واژینسموس بیماری است که باعث می شود عضلات واژن به صورت غیر ارادی منقبض و سفت شوند. این بیماری موجب شده است بعضی از خانم‌ها نتوانند رابطه جنسی داشته باشند و یا دخول دردناکی را تجربه کنند.این اختلال در هر سنی ممکن است رخ دهد.

واژینیسموس به عنوان اسپاسم غیر مجاز مکرر یا پایدار عضلانی در سومین قسمت از واژن تعریف شده است، که باعث اختلال در ایجاد رابطه جنسی و مشکلات بین فردی می‌شود.

واژینیسموس همراه با دیس پارونی است. درد ناشی از التهاب، عفونت، تروما، پرتو درمانی، علایم عضلانی و عصبی ممکن است به علل ایجاد واژینیسموس کمک کند. تئوری روانکاوی کلاسیک واژینیسموس را به عنوان یک اختلال تبدیل ناشی از اختلافات روانشناختی حل نشده در دوران کودکی مفهوم می‌کند.

اعتقاد بر این است که واژینیسموس یک اختلال روانشناختی-فیزیولوژیک است که به دلیل ترس از تجربیات منفی واقعی یا تصور شده با نفوذ دردناک یا آسیب شناسی همراه است. زنان با واژینیسموس نیز اکثرا به عدم آموزش جنسیتی اشاره کرده‌اند.

هنگامی که یک زن واژینیسموس دارد عضلات واژن وی هنگامی که چیزی مانند یک تامپون یا آلت تناسلی وارد آن می‌شود، منقبض می‌شود. در این حالت عضلات واژن مدام در حال فشار آوردن و منقبض شدن هستند. این فشار می‌تواند خفیف یا شدید و دردناک باشد. این فشارهای وارد شده باعث می‌شوند از ورود هر چیزی به واژن جلوگیری شود. مبتلا بودن به واژینیسموس تقصیر شما نیست و نباید شرمنده باشید.

• علل بوجود آمدن واژینیسموس
  1. ترس از باردار شدن
  2. ترس از درد هنگام دخول
  3. احساس گناه داشتن از رابطه جنسی
  4. رابطه جنسی دردناک و خلاف میل زن
  5. خاطره بد از یک رابطه جنسی در گذشته
  6. اتفاقات آسیب زا مانند سو استفاده جنسی یا تجاوز
  • تشخیص واژینیسموس

اگر نمی‌دانید دچار انقباض غیر ارادی مهبل هستید یا نه، می‌توانید به متخصص زنان مراجعه کنید. انجام معاینه لگن می‌تواند به تشخیص واژینیسموس کمک کند. دخول دردناک و ناتوانی از وارد کردن تامپون از علائمی هستند که به تشخیص واژینیسموس کمک کنند. پزشک با گرفتن شرح حال دقیق می‌تواند علت انقباض غیرارادی مهبل را تشخیص داده و این اختلال را درمان کند.

• درمان واژینیسموس با RF

روش‌های زیادی برای درمان واژینیسموس وجود دارد اما زمان زیادی طول خواهد کشید تا درمان موثر را دریافت کنید. بسیاری از خانم‌ها به دنبال روشی سریع و بدون درد برای درمان این بیماری هستند. یکی از روش‌های جدید در درمان این بیماری استفاده از دستگاه RF می‌باشد.

دستگاه RF به کمک امواج الکترومعناطیسی عملکرد سلول‌های واژن را تغییر می‌دهد و با ایجاد تغییرات مولکولی در عضلات واژن باعث از بین رفتن علائم واژینیسموس می‌شود. این دستگاه با ایجاد گرمای عمقی در بافت‌های فیبری عضلات واژن باعث ریلکس شدن این عضلات می‌شود. نتایج استفاده از RF در همان جلسه اول قابل مشاهده است. از دیگر مزیت‌های استفاده از RF تعداد کم جلسات و عدم برگشت بیماری است.

تعداد جلسات درمان با دستگاه آر اف به شدت واژینیسموس هر فرد بستگی دارد.این دستگاه در طی چند جلسه طی فرایندی کاملا بدون درد، بدون دوره نقاهت، بدون ایجاد کوچکترین برش و هر سختی دیگری اقدام به تغییر عملکرد سلول‌های واژن می‌کند.
در واژینیسموس های شدید، پزشک می تواند از ترکیب این روش با تزریق بوتاکس با هم استفاده کند. این روش درمانی هم اینک بهترین درمان واژینیسموس محسوب می‌شود و بسیار موثر عمل می‌کند.

• مزیت‌های استفاده از RF در درمان واژینیسموس
  1. بدون درد
  2. درمان سریع
  3. بدون عارضه
  4. بدون خون‌ریزی
  5. بدون دوره نقاهت
  6. بدون نیاز به بستری و جراحی
  7. بدون نیاز به مراقبت‌های خاص
  8. درمان قطعی و دائمی واژینیسموس
  9. غیرتهاجمی و بدون نیاز به هیچ برشی
  10. درمان واژینیسموس شدید و قدیمی
  11. به تنهایی موثر است و نیازی به انجام درمان‌های دیگر مثل تمرینات کگل نیست.
  12. بدون محدودیت است و هر زنی که اختلال واژینیسم دارد می‌تواند از این روش درمانی استفاده کند.
  • ویژگی روش RF نسبت به دیگر روش‌ها

اغلب روش‌های درمانی واژینیسموس نیاز به همکاری بیمار دارد، به این صورت که آن‌ها باید گروهی از تمرینات را در منزل انجام دهند تا نتیجه‌ دهی روند درمانی آن‌ها بهتر شود.
و این در حالی است که در روش دستگاه RF، نیازی به انجام کار خاصی توسط بیمار نیست، بلکه فقط باید با حضور منظم، جلسات درمانی خود را کامل کند.
روش دستگاه RF، یک روش کاملاً سرپایی، بدون درد و گذراندن دوره نقاهت است.
در این روش فرد حتماً نتیجه مطلوبی می‌گیرد و برای همیشه از این مشکل و معضل بزرگ راحت می‌شود.

• چه کسانی می‌توانند از دستگاه RF استفاده کنند؟

استفاده از دستگاه RF هیچ محدودیتی ندارد و افرادی که دچار مشکل واژینیسموس و یا واژینیسم هستند می‌توانند به راحتی از این روش استفاده کنند.

همه زنانی که مشکل دخول دارند و یا به هنگام برقراری رابطه جنسی درد شدیدی احساس می‌کنند، و علت این مشکلات واژینسموس و اختلال در عملکرد عضلات واژن است، بهترین کیس برای درمان با دستگاه RF هستند.

• چه کسانی نمی‌توانند از دستگاه RF استفاده کنند؟
  1. در صورت داشتن عفونت واژینال نباید از دستگاه RF استفاده کنید.
  2. اگر دچار تبخال تناسلی هستید باید ابتدا تبخال تناسلی خود را درمان کنید.
  3. زگیل‌های تناسلی یکی دیگر از موانع برای انجام روند درمانی با دستگاه RF هستند.
  4. اگر بیماری خاصی دارید قبل از آن حتما با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه مشکلات پوستی.

سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

اگر در تهران قصد مراجعه به کلینیک درمان واژینیسموس را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً به مطب خانم دکتر الهه افشاری مراجعه کنید. دکتر افشاری متخصص و جراح زنان و زایمان و بهترین جراح زیبایی زنان در تهران هستند که دوره‌های زیبایی زنان را در ایالت نیوجرسی آمریکا به اتمام رسانده‌اند.

برای رزرو نوبت و دریافت مشاوره و کسب آگاهی بیشتر و دریافت هزینه عمل حتما با ما تماس حاصل فرمایید.