سرطان واژن

سرطان واژن یک بیماری نادر است و با نام‌های سرطان مهبل و سرطان وولو نیز معرفی می‌شود که معمولا زنان بالای 50 سال را درگیر می‌کند. این نوع سرطان در سلول‌های موجود در سطح مهبل رخ می‌دهد و اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود درمان راحت‌تر است چراکه با پیشرفت سرطان، بیماری از راه کانال تولد اندام‌های دیگر را درگیر می‌کند.

درست است که این بیماری را هم سرطان واژن و هم سرطان مهبل یا وولو معرفی کردیم اما باید بدانید که سطح بیماری و موقعیت آن در تعیین این نامگذاری موثر است یعنی اگر بیماری لب های واژن را درگیر کرده باشد آن را سرطان مهبل نامگذاری می‌کنند و اگر بیماری در کانال تولد یا لوله واژن (قسمت داخلی واژن) باشد آن را سرطان واژن معرفی می‌کنند.

• علل ایجاد سرطان واژن
  1. مصرف بیش از اندازه سیگار و الکل.
  2. داشتن شرکای جنسی متعدد.
  3. سابقه خانوادگی.
  4. سن بالای 60 سال.
  5. داشتن ضایعات پیش سرطانی در دهانه رحم یا ابتلا به سرطان دهانه رحم.
  6. ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV.
  7. مبتلایان به HIV.
  8. سیستم ایمنی ضعیف.
  9. احساس خارش و سوزش مکرر در واژن.
  • علائم سرطان واژن
  1. خونریزی بین پریودها.
  2. خونریزی پس از یائسگی.
  3. خونریزی در طول رابطه جنسی یا پس از آن.
  4. درد لگن.
  5. احساس درد به هنگام ادرار.
  6. یبوست.
  7. خونریزی مقعد.
  8. خارش و سوزش لبه‌های واژن.
  9. وجود و احساس توده‌هایی در قسمت خارجی واژن.
  10. وجود زخم‌هایی در قسمت خارجی واژن که ممکن است با عفونت همراه باشد.
  11. بوی بد ترشحات واژن یا خونی بودن این ترشحات.
  12. فیستول، در مرحله بعد سرطان.
  13. تغییر در شکل و حالت سینه‌ها.
  14. نفخ.
  15. کاهش اشتها.

• راه‌های تشخیص سرطان واژن

بهترین کار برای زنان مراجعه به متخصص زنان و انجام معاینه لگنی در دوره‌های زمانی منظم است. در طول معاینه پزشک بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و اگر مورد مشکوکی مشاهده شد تست پاپ اسمیر انجام می‌شود.

اگر در نتیجه تست سلول‌های غیرطبیعی دیده شود، پزشک کولپوسکوپی را پیشنهاد می‌دهد زیرا با کولپوسکوپی می‌تواند به بررسی دقیق قسمت خارجی مهبل، واژن و دهانه رحم بپردازد و در صورت نیاز نمونه برداری کند.

• مرحله بندی سرطان واژن

اگر کارسینوم به صورت اولیه در واژن رخ دهد به آن کارسینوم واژن گویند.

از آنجائی‌که واژن از ولو تا سرویکس امتداد دارد اگر توموری به دهانه خارجی سرویکس رسیده باشد تومور اولیه سرویکس گفته می‌شود.

اگر محدود به اورترا باشد، تومور اولیه اورترا نام دارد و اگر در ولو دیده شود، تومور اولیه ولو نامیده می‌شود.

دو سوم فوقانی واژن به غدد لنفاوی لگنی ابتوراتور ، هیپوگاستریک و اکسترنال ایلیاک درناژ می‌شود که مسیر آن موازی شرائین رحمی و واژینال می‌باشد.

یک سوم تحتانی واژن به غدد اینگوینوفمورال تخلیه می‌شود . تعدادی از ضایعات  به کانال‌های لتفاوی پاراکتال تخلیه می‌شود.

شایع‌ترین متاستاز دوردست ریه، کبد و استخوان است.

• درمان سرطان واژن
  1. رادیوتراپی : در این روش تابش رادیویی با استفاده از دستگاهی خارجی انجام می‌شود، همچنین ممکن است ایمپلنت موقتی داخل واژن قرار داده شود تا سلول های سرطانی از بین رود.
  2. جراحی : در این روش بخش‌هایی از واژن که به سرطان دچار شده برداشته می‌شود، همچنین ممکن است واژن و بافت‌های اطراف آن از جمله رحم طی جراحی به نام هیسترکتومی خارج گردد.
  3. شیمی درمانی : در این روش از داروهایی بری کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود، البته اگر سرطان به سایر بخش‌های بدن منتشر شده باشد.
  • پیشگیری از سرطان واژن

سرطان واژن اگر زودهنگام تشخیص داده شود احتمال درمان وجود دارد اما اگر درمان سرطان واژن ممکن نباشد تمرکز بر کنترل و تخفیف علائم خواهد بود. به خاطر داشته باشید سرطان دهانه رحم و سرطان واژن معمولا در اثر ابتلا به برخی انواع ویروس اچ پی وی ایجاد می‌شود. دریافت واکسن اچ پی وی می‌تواند گام موثری در پیشگیری از ابتلا به سرطان واژن و سرطان دهانه رحم باشد.  استفاده از این واکسن به پسران و دختران 11 تا 12 ساله توصیه می‌شود اما افرد از بازه سنی 9 تا 26 سال مجاز به استفاده از این واکسن می‌باشند. واکسن اچ پی وی در 2 تا 3 دوز تزریق می‌گردد که این به سن فرد بستگی خواهد داشت

شما می‌توانید ضمن مراجعه به مطب خانم دکتر الهه افشاری در طی یک جلسه، به طور کامل معاینه شوید. در این جلسه خانم دکتر افشاری با صبر و حوصله به تمامی سوالات شما پاسخ می‌دهند و با استفاده از روش‌های تشخیصی مناسب، بهترین روش درمانی را برای شما انتخاب می‌کنند.