سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم یک بیماری بسیار شایع در زنان است، به طوریکه می‌توان گفت کشنده‌ترین سرطان بعد از سرطان پستان در بین زنان می‌باشد. سرطان دهانه رحم، رشد بی‌رویه سلول‌های سرطانی و بدخیم در رحم می‌باشد.

درواقع این سرطان از رشد بافت سرطانی بدخیم از ناحیه گردن رحم نشأت می‌گیرد و به‌طور نامنظم و فزآینده‌ای تکثیر می‌شود. شاید ویروس عامل اصلی بیماری سرطان دهانه رحم باشد. این ویروس‌ها معمولا در آلت تناسلی مرد موجود می‌باشند و در آمیزش جنسی به زن انتقال یافته و به مدت زمان درازی در بدن زن نهفته می‌ماند تا اینکه به تدریج باعث عفونت دهانه رحم و تبدیل آن به سلول‌های سرطانی شود. البته ممکن است این ویروس‌ها به خودی خود از بین بروند و هیچ گونه آسیبی به رحم وارد نکنند.

• علائم سرطان دهانه رحم
  1. یبوست.
  2. خستگی مفرط.
  3. پا درد و کمر درد.
  4. بی اختیاری در ادرار.
  5. درد مزمن در پایین کمر.
  6. خروج مدفوع و ادرار از واژن.
  7. خونریزی واژینال بعد از یائسگی.
  8. بی اشتهایی و کاهش شدید وزن.
  9. احساس فشار و درد شدید در لگن.
  10. ورم یک یا هر دو پا به دلیل ناشناخته.
  11. احساس درد شدید هنگام آمیزش جنسی.
  12. تغییرات در دوران قاعدگی و قاعدگی طولانی.
  13. خونریزی یا ترشحات واژینال که مربوط به عادت ماهانه‌ی‌تان نباشد.
  14. ترشحات زرد یا قهوه‌ای رنگ واژنی که حتی ممکن است آمیخته به خون باشد.
  15. خونریزی شدید، که معمولا این خونریزی در بازه زمانی بین دو قاعدگی اتفاق می‌افتد.
  16. اختلالات ادراری، از جمله احساس درد هنگام دفع ادرار یا احساس عدم تخلیه مثانه بطور کامل و… .
  • علل ایجاد سرطان دهانه رحم

ویروس پاپیلومای انسانی یا همان زگیل ناحیه تناسلی می‌تواند عامل ایجاد این بیماری باشد.فرد ممکن است چندین سال به این ویروس آلوده باشد و از آن بی اطلاع باشد. این ویروس زمانی که به مدت طولانی در بدن فرد باشد ممکن است به طور تدریجی خود را نشان دهد و برخی سلول‌های دهانه رحم را تبدیل به سلول‌های سرطانی خطرناک کند.

1. چاقی مفرط.
  2. افراد مبتلا به ایدز.
  3. اعتیاد به دخانیات و سیگار.
  4. بارداری و زایمان‌های متعدد.
  5. سیستم ایمنی ضعیف باشد.
  6. آغاز رابطه جنسی در سنین پایین.
  7. شریک‌های جنسی متعدد.
  8. کمبود ویتامین A ، C و اسید فولیک.
  9. افراد نازا و یا افرادی که زایمان نداشته اند.
  10. سابقه خانوادگی مبتلا به سرطان دهانه رحم.
  11. افرادی که همسرشان ختنه نشده است.
  12. افراد دارای عفونت و زگیل های تناسلی.
  13. همسر شخص چندین شریک جنسی داشته باشد.
  14. مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی به مدت 5 سال یا بیشتر.
  • راه‌های تشخیص سرطان دهانه رحم
  1. آزمایش پاپ اسمیر.
  2. کولپوسکوپی.
  3. آزمایش لگن.
  4. کورتاژ دهانه رحم.
  5. نمونه برداری از بافت.
  6. نمونه‌برداری از بافت‌ها برای آزمایش.
  7. جراحی برای برداشتن بافت جهت آزمایش.
  8. معاینه‌ی اندومتر رحم بیمار با استفاده از یک وسیله مخصوص.
  9. استفاده از امواج اولتراسوند (سونوگرافی) برای تصویربرداری از رحم بیمار.

آزمایش پاپ اسمیر

یکی از روش‌های تشخیصی سرطان دهانه رحم آزمایش پاپ اسمیر می‌باشد که در این آزمایش نمونه‌ای از بافت رحم توسط پزشک گرفته و به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

آز مایش پاپ اسمیر برای تشخیص و بررسی سلول‌های سرطانی رحم و یا سلول‌هایی که غیر طبیعی می‌باشند که احتمال دارد در صورت درمان نشدن منجر به سرطان شوند، به کار می‌رود .

برخی اوقات با اینکه تست پاپ اسمیر انجام می‌شود تست HPV هم برای آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی صورت می‌گیرد. ویروس HPV  می‌تواند دلیل ایجاد تغییراتی در سلول‌ها و در آخر منجر به سرطان دهانه رحم شود .

کولپوسکوپی

کولپوسکوپی برای رویت دهانه رحم استفاده می‌شود. نور روشن و لنزهای کولپوسکوپ با بزرگ کردن دهانه رحم می‌تواند بافت‌های دهانه رحم را نیز بهتر و راحت‌تر نشان دهد. کولپوسکوپی معمولا به صورت سرپایی در مطب و یا کیلینیک صورت می‌گیرد .

نمونه برداری از بافت

بافت برداشته شده برای بررسی و تشخیص سرطان، بیوپسی و یا نمونه بافت نام دارد. در اکثر اوقات بافت سرطانی در مطب با یک روش بی‌حسی موضعی برداشته می‌شود .

• درمان سرطان دهانه رحم
  1. جراحی (می‌تواند با جراحی برداشتن رحم، غدد لنفاوی، تخمدان ها و لوله‌های فالوپ باشد.)
  2. پرتودرمانی.
  3. هورمون درمانی.
  4. شیمی‌درمانی.
  • پیشگیری از سرطان دهانه رحم
  1. معاینات منظم و دوره‌ای و انجام آزمایشات پاپ اسمیر.
  2. زدن واکسن HPV قبل از بیست سالگی.
  3. عدم مصرف دخانیات.
  4. داشتن رابطه جنسی امن و سالم.
  5. استفاده از کاندوم و رعایت نکات بهداشتی تا چندین درصد از مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند.
  6. درباره‌ی خطرات هورمون‌تراپی بعد از یائسگی با پزشک خود صحبت کنید.
  7. زیر نظر پزشک از قرص‌های ضد بارداری استفاده کنید.
  8. وزن ایده آلی داشته باشید. چاقی می‌تواند سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم شود
  9. اکثر روزهای هفته فعالیت ورزشی داشته باشید. ورزش می‌تواند خطر ابتلا به سرطان رحم و دهانه‌ی رحم را کاهش دهد.

برای اینکه بتوانیم از این بیماری جلوگیری کنیم بهترین راه‌حل آن همان ثبت تغییرات سلولی رحم است که با انجام تست پاپ اسمیر نزد متخصص زنان و زایمان مشخص خواهد شد. اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر شما حاکی از وجود سلول‌های غیر طبیعی بود، حتما پیگیر ادامه مراحل درمانی شوید و با پزشک‌تان مشورت کنید.

شما همچنان می توانید واکسن HPV را در سنین پایین‌تر بزنید و از این طریق احتمال مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم کمتر شود. این واکسن‌ها می توانند از عفونت های مزمن HPV ، زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم به اندازه 70درصد جلوگیری کنند. چون ویروسی که عامل سرطان دهانه رحم می‌باشد از راه تماس جنسی به فرد منتقل می‌شود پس اکیداً پیشنهاد می‌شود رابطه‌های جنسی خود را کنترل کنید و به صورت محافظت شده رابطه داشته باشید.

شما می‌توانید برای معاینه لگن، تست پاپ اسمیر و سایر آزمایش‌های مورد نیاز برای تشخیص و درمان سرطان دهانه رحم از تخصص خانم دکتر الهه افشاری، یکی از برترین متخصصان و جراحان زنان بهره‌مند شوید.