واژینیسموس

واژینیسموس (ترس از نزدیکی از راه واژن)

واژينیسمومس یک اختلال جنسی است که سبب ایجاد مقاربت دردناک می‌شود.

زنانی که این مشکل را دارند، در هنگام رابطه زناشویی دچار درد شدیدی می‌شوند که علت آن معمولا انقباض شدید عضلات کف لگن است.

در حال حاضر منابع علمی دلایل واضحی را برای واژینیسموس مشخص نکرده‌اند. باید گفت عمده‌ترین علت این اختلال، علل روانی است. به نظر می‌رسد تجربه دردناک و انتظارات منفی درباره دخول واژینال، مثلا ترس از پارگی و خونریزی شدید، موجب بروز افکار ترسناکی در ذهن فرد می‌شود که به دنبال آن، ترس از دخول و درد همراه با مقاربت ایجاد می‌شود و زن برای مقابله با این ترس از همه فعالیت‌هایی که مربوط به دخول واژینال است پرهیز می‌کند. معمولا هر چه تلاش برای ادامه فعالیت جنسی بیشتر باشد، پاسخ واکنشی شدت بیشتری می‌باید و درد و سفتی عضلات لگنی تشدید می‌یابد.

• انواع واژینیسموس
  1.  واژینیسموس اولیه: زمانی که به هیچ عنوان امکان دخول وجود ندارد.
  2. واژینیسموس ثانویه: زمانی که دخول یک بار انجام می‌شود، اما دفعات بعدی مقدور نمی‌باشد. که این حالت می‌تواند به دلیل جراحی‌های زنان، تروما و یا رادیوتراپی باشد.
  3. واژینیسموس کلی: در همه موقعیت‌ها مثل معاینه، ورود تامپون یا رابطه جنسی فرد دچار دخول دردناک می‌شود.
  4. واژینیسموس موقعیتی: این نوع از اختلال واژینیسموس فقط در رابطه جنسی اتفاق می‌افتد. موقع استفاده از تامپون یا معاینات زنانه، زن هیچ مشکلی برای دخول ندارد.

برخی خانم‌ها بعد از یائسگی دچار واژینیسموس می‌شوند. زمانی که سطح استروژن کم می‌شود، از میزان رطوبت و الستیسیته واژن کاسته می‌شود، رابطه جنسی با درد و استرس همراه است و در نهایت، شاهد بروز واژینیسموس خواهیم بود.

• علائم واژینیسموس
  1. رابطه جنسی دردناک.
  2. منقبض شدن غیر ارادی واژن.
  3. دخول سخت و یا غیر ممکن.
  4. درد هنگام گذاشتن تامپون در واژن.
  5. اسپام عضلانی هنگام برقراری رابطه جنسی.
  6. درد هنگام معاینه داخلی و ژنیکولوژیکی زنان.
  7. احساس سوزش در هنگام دخول یا وارد کردن چیزی به واژن.
  8. دردی که احساس می‌شود می‌تواند خفیف و یا شدید باشد.
  9. درد طولانی مدت در هنگام رابطه جنسی یا بدون دلیل شناخته شده.
  10. در صورت تلاش برای دخول، زن میل جنسی خود را از دست می‌دهد.
  11. انقباض عمومی عضلات یا قطع تنفس در هنگام تلاش برای رابطه جنسی.
  12. ترس شدید از دخول و درد که موجب می‌شود خانم از رابطه جنسی دوری کند.
  • علل واژینیسموس
  1. یائسگی.
  2. ترس از بارداری.
  3. مشکلات جنسی.
  4. خستگی یا افسردگی.
  5. عوارض جانبی مصرف دارو.
  6. بیماری‌هایی مثل سرطان.
  7. درد در هنگام رابطه جنسی.
  8. سابقه انجام جراحی لگنی.
  9. مشکل در روابط بین زوجین.
  10. وجود زخم‌های در دهانه واژن.
  11. ترس از کوچک بودن واژن برای رابطه جنسی.
  12. اضطراب در مورد عملکرد یا به دلیل ترس از گناه.
  13. آسیب به واژن یا عضلات اطراف آن در حین زایمان.
  14. عفونت، مانند عفونت مجاری ادراری و یا عفونت‌های قارچی واژن.
  15. رخدادهای ناگوار مانند تجاوز یا داشتن سابقه سوء استفاده جنسی.
  • چه کسانی با رابطه جنسی مشکل دارند؟
  1. تعرض جنسی یا تجاوز نیز می‌تواند منجر به واژینیسموس شود.
  2. کسانی که تحت تاثیر تابوهای فرهنگی درباره رابطه جنسی قرار گرفته‌اند.
  3. زنانی که به آن‌ها گفته شده‌است که میل جنسی گناه است و رابطه جنسی بسیار دردناک است.
  4. زنانی که در کودکی و نوجوانی شیوه تربیت بسیار سختگیرانه‌ای داشته‌اند و هیچگاه درباره رابطه جنسی آگاهی لازم را پیدا نکرده‌اند.
  • چه عواملی باعث رابطه جنسی دردناک می شود؟
  1. زگیل تناسلی.
  2. خشکی واژن.
  3. پرتودرمانی ناحیه لگن.
  4. جراحی در ناحیه تناسلی.
  5. عوارض جانبی برخی داروها.
  6. زخم و پارگی کوچک در دهانه واژن.
  7. عدم تحریک جنسی قبل از رابطه جنسی.
  8. عفونت ناحیه تناسلی مانند نوعی عفونت قارچی.
  9. اعصاب بیش از حد حساس در ناحیه ورودی واژن تحریک شده باشد.
  10. آندومتریوز یا بیماری التهاب لگن نیز ممکن است موجب درد در حین رابطه جنسی شوند که البته درد بیشتر در سمت لگن است.
  • تشخیص واژینیسموس

در صورتی که فکر می‌کنید که در برقراری رابطه جنسی دخولی دچار مشکل هستید و واژینسموس دارید می‌توانید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. ممکن است از مراجعه و درخواست کمک، احساس شرمزدگی کنید و خجالت بکشید، اما واژینیسموس یک مشکل جنسی رایج است که با قابل درمان است.

در جلسه اول مراجعه به پزشک از شما سوالاتی پرسیده می‌شود پس لطفا بدون خجالت برای سلامتی خود آن‌ها را به دقت پاسخ دهید

1. آیا می‌توانید ورود چیزی به واژن خود مانند انگشت یا نامپون را تحمل کنید یا بسیار دردناک است؟
  2. آیا فکر ورود هر چیزی به واژن موجب نگرانی شما می‌شود؟
  3. آیا در گذشته رابطه جنسی ناخوشایندی داشته‌اید؟

پس از پرسش سوالات اولیه، پزشک به معاینه واژن برای بررسی علت جسمی واژینیسموس مانند جراحت، عفونت یا اعصاب بیش از حد حساس در دهانه واژن خواهد پرداخت.

• درمان واژینیسموس

هدف از درمان، کاهش تنگ شدن ناگهانی عضلات در پی ترس از درد و هم چنین مقابله با سایر انواع ترس است که می‌توانند منجر به واژینیسموس شوند.

1. پروتز درمانی.
  2. تزریق بوتاکس.
  3. RF واژینال.
  4. انجام تمرینات کگل.
  5. جراحی بزرگ کردن واژن.
  6. درمان اندومتریوز.
  7. درمان از طریق مراجعه به متخصص و مشاور.
  8. استفاده از پوزیشن‌هایی مناسب برای واژینیسموس.
  9. استفاده از وان آب ولرم قبل از برقراری رابطه جنسی.
  10. استفاده از ژل‌های لوبریکنت برای جلوگیری از خشکی واژن.

• ورزش کگل

ورزش کگل یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که در طولانی مدت باعث می‌شود فرد کنترل بهتری بر روی خود داشته باشد و انقباضات غیر ارادی عضلات واژن کاهش یابد.

• مراجعه به روانشناس و روانپزشک

این روش درمانی بسیار مناسب برای افرادی است که به علت مشکلات روانی و اتفاقات گذشته، دچار واژینیسموس شده‌اند.

• دیلاتور

دیلاتورها یا پروتزدرمانی یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی واژینیسموس یا واژینیسم می‌باشد که به کمک این روش‌ها واژن آرام آرام گشاد می‌شود و مناسب برای دخول خواهد شد، این روش درمانی نیاز به همکاری دو طرفه از جانب پزشک و بیمار دارد.

• تزریق بوتاکس

در این روش درمانی، که معمولاً برای افرادی استفاده می‌‌شود که روش‌های دیگر را امتحان کرده‌اند و نتیجه مورد نظر را نگرفته‌اند و یا در افرادی که تمایل به درمان سریع واژینیسموس دارند صورت می‌گیرد، با تزریق بوتاکس در عضلات واژن، از انقباض غیرارادی ماهیچه‌های واژن جلوگیری می‌شود و فرد به راحتی می‌تواند رابطه جنسی داشته باشد.

معمولاً پزشکان زیادی توصیه می‌کنند یکبار فرد این روش را امتحان کند تا ترس از رابطه بریزد و واژن آماده دخول شود تا دیگر نیازی به دیگر روش‌های درمانی نباشد و فرد خیلی سریع نتیجه بگیرد.

به همین دلیل معمولاً این عقیده برای بسیاری از افراد کارساز است و برای بسیاری دیگر نه، زیرا در برخی همان یک جلسه تزریق بوتاکس کافی است و در برخی دیگر نه.

• رفع عامل درد

برخی از زنان به این دلیل واژینیسموس دارند که هنگام دخول دچار دردهای خیلی شدید می‌شوند.

گاهی این دردها به دلیل انقباضات غیرارادی عضلات واژن است ودر برخی دیگر این دردها به دلیل یک عامل جدید در واژن می‌‌باشد، طبیعی است که اغلب زنان هنگام دخول خیلی دردناک، از رابطه جنسی منزجر شوند و عضلات آن‌ها به صورت غیرارادی منقبض شود.

به همین دلیل این افراد در صورت داشتن یک عامل غیرطبیعی در واژن خود، باید اقدام به درمان خود کنند، به احتمال زیاد پس از درمان خود، مشکل واژینیسموس آن‌ها نیز حل خواهد شد.

• دستگاه RF

بسیاری از زنان به دلیل شرایط بدی که به دنبال واژینیسموس ایجاد می‌شود، پس از مراجعه تنها به دنبال درمان سریع هستند و روش‌های استفاده از دیلاتور، ورزش کگل و … را مناسب نمی‌دانند.

این دسته از افراد بوتاکس را ترجیح می‌دهند تا شاید این ماده پرکاربرد راه نجات آن‌ها از معضلی به نام واژینیسموس باشد اما ممکن است پس از اتمام تأثیر بوتاکس مجدداً دچار واژینیسموس شوند.

اما نسل جدید دستگاه‌های RF، به عنوان یک روش درمانی معجزه‌گر شناخته شده‌‌اند که با ایجاد تغییراتی در عملکرد عضلات واژن سبب بهبود واژینیسموس می‌شوند.

این روش آنچنان قوی عمل می‌کند که تمامی بانوانی که از این مشکل رنج می‌برند می‌‌توانند با خیال راحت از این دستگاه استفاده کنند و نتایج را در همان جلسه اول ببینند.

چانچه شما هم دچار ترس از نزدیکی و دخول هستید ممکن است به واژینیسموس مبتلا باشید و اگر تاکنون رابطه جنسی کامل و لذت بخشی را تجربه نکرده‌اید حتما برای درمان و مشاوره به مطب خانم دکتر افشاری مراجعه کنید، ایشان آماده ارائه خدمات در محیطی آرام و بدون استرس به شما عزیران هستند.