یائسگی و گرگرفتگی

یائسگی، به عنوان یک پایان طبیعی دوره قاعدگی و باروری در زنان تعریف می‌شود، این فرآیند بیولوژیکی، در هر زن اتفاق می‌افتد و یک تغییر طبیعی محسوب می‌شود و یک بیماری یا اختلال نمی‌باشد. زن‌ها پس از رسیدن به یک سن خاص، تخمدان‌هایشان تولید تخمک را متوقف می‌کند و ترشح هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابند، که نقش اساسی در قاعدگی و باروری زنان دارند؛ در این زمان، به تدریج قاعده چرخه‌های قاعدگی بی‌نظم و در نهایت متوقف می‌شوند.

سن یائسگی معمولاً بالای ۴۰ سالگی است ولی در صورتی که قبل از چهل سالگی اتفاق بیفتد به آن یائسگی زودرس می‌گویند.

علت یائسگی نارسایی اولیه تخمدان است که در نتیجه آن هورمون استروژن که از تخمدان ترشح می‌شود، کاهش می‌یابد و میزان FSH در آزمایش خون افزایش می‌یابد و همین تغییرات هورمونی سبب ایجاد یک سری علایم و عوارض در دوران یائسگی می‌شود.

• مراحل یائسگی
  1. مرحله اول: مرحله گذر از یائسگی یا مرحله پیش یائسگی  که در آن به دلیل اینکه آهسته آهسته هورمون استروژن کاهش می‌یابد، سیکل قاعدگی نامنظم می‌شود. ممکن است قاعدگی در بعضی ماه‌ها اتفاق نیفتد. این مرحله ادامه پیدا می‌کند تا آخرین پریود اتفاق بیفتد.
  2. مرحله دوم:  یائسگی کامل، از هنگام آخرین پریود قاعدگی اگر به مدت یک سال هیچ قاعدگی و پریود دیگری رخ ندهد یعنی فرد وارد یائسگی کامل شده و دیگر پس از یک سال پریود نشدن، نباید خونریزی پریودی رخ دهد.
  • علائم و عوارض یائسگی
  1. گرگرفتگی و تعریق شبانه: احساس گرمای شدید به خصوص در صورت و بالاتنه که گاهی چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد و ممکن است چندین بار در طول شبانه روز و به خصوص شب‌ها رخ دهد که این علائم می‌تواند با تجویز داروهایی که توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود کنترل شود. این داروها شامل داروهای هورمونی و غیر هورمونی هستند.
  2. مشکلات خواب و نوسانات خلقی: گرگرفتگی و تعریق شبانه ممکن است اختلالات خواب رخ دهد و افسردگی‌های خفیف در این دوران ایجاد می‌شود.
  3. خشکی واژن.
  4.  بی اختیاری ادرار.
  5. ریزش مو.
  6. درد سینه.
  7. مشکلات حافظه.
  8. تکرر ادرار.
  9. درد مفصل و عضله.
  10. افزایش سرعت ضربان قلب.
  11. تغییر میل جنسی.
  12. افسردگی.
  13. خستگی.
  14. سرطان رحم.
  15. آندومتریوز.
  16. عوارض قلبی و عروقی.
  17. پوکی استخوان.
  18. رویش موهای زائد.
  19. افزایش وزن و کاهش متابولیسم.
  20. خشکی پوست یا بعضا چربی بیش از حد پوست.

این علائم معمولا ۴ تا ۵ سال قبل از یائسگی کامل اتفاق می‌افتد و با یائسگی کامل از شدت بعضی از این علایم کاسته می‌شود.

• علل یائسگی

یائسگی یک فرایند طبیعی است که در اثر کهولت تخمدان‌ها و تولید کم‌تر هورمون‌های بارور اتفاق می‌افتد.

1 - کاهش طبیعی هورمون‌های تولید مثل

1. استروژن.
  2. پروژسترون.
  3. تستسترون.
  4. هورمون لوتئینی (LH).
  5. هورمون تحریک کننده‌ی فولیکول (FSH).

2 - هیسترکتومی

3 - شیمی‌درمانی و پرتودرمانی

4 - نارسایی اولیه تخمدان

• درمان علائم یائسگی

درمان غیر هورمونی

1. استفاده از داروها.
  2. استفاده از لیزر واژینال.

درمان های هورمونی

• عوارض داروهای هورمونی
  1. سر درد.
  2. نفخ شکم.
  3. تغییرات خلقی.
  4. خونریزی‌های واژینال.
  5. ابتلا به سرطان سینه.
  6. تورم شدید سینه‌ها.
  7. سکته مغزی و لخته شدن خون.
  • چه هنگام به پزشک مراجعه کنیم؟
  1. اگر لکه بینی بعد از پریود داشتید.
  2. اگر بعد از نزدیکی دچار خونریزی می‌شوید.
  3. اگر فاصله بین دو پریودتان کم شده باشد.
  4. گر پریودتان بیشتر از حد معمول طول بکشد.
  5. اگر پریود تان به طور ناگهانی شدید و حاوی لخته‌های خون باشد.

اگر دچار هریک از علائم و یا عوارض یائسگی شده‌اید و موقعه‌هایی از روز به علت آن‌ها تحمل خود را از دست می‌دهید، می‌توانید با متخصص زنان و زایمان، خانم دکتر الهه افشاری مشورت کنید تا بیشتر درباره‌ی این مشکل بدانید و با بهترین راه‌حل درمانش کنید.