• علائم زگیل تناسلی چیست؟

لازم است بدانید غالبا بروز زگیل تناسلی بدون علائم است و در مواری ممکن است شما به این ویروس مبتلا شده باشید اما خودتان از آن اطلاعی نداشته باشید. یکی از نشانه‌های ویروس پاپیلومای انسانی همین زگیل تناسلی هست که در اندام تناسلی نمایان می‌شود که می‌تواند عوارض و خطراتی نظیر سرطان دهانه رحم به دنبال داشته باشد.

زگیل‌های تشکیل شده در نواحی تناسلی معمولا نرم، کم‌رنگ و گوشتی هستند و در مکان‌های مختلفی از جمله موارد زیر تشکیل می‌شود؛

1. ولووا؛
  2. واژن؛
  3. مقعد؛
  4. اسکروتوم؛
  5. دهانه رحم؛
  6. آلت تناسلی مردانه.

شکل ظاهری زگیل‌ها انواع مختلفی دارد که در هر فرد و بسته به اینکه در کدام ناحیه از بدن فرد تشکیل شده است ممکن است بین یکی از حالت‌های زیر باشد؛

1. زگیل‌های تکی؛
  2. زگیل‌های به هم چسبیده؛
  3. گروهی از زگیل‌ها که شکل گل کلم مانندی ایجاد می‌کنند.
  • علائم تبخال تناسلی چیست؟

این بیماری، عفونت ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است. دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس وجود دارد؛

1. هرپس سیمپلکس نوع اول؛
  2. هرپس سیمپلکس نوع دوم.

هر دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس می‌توانند با مقاربت واژینال، رابطه جنسی دهانی و مقاربت مقعدی منتقل شوند.

• علائم تبخال دهانی

تبخال دهانی در طی رابطه جنسی دهانی منتقل می‌شود؛

1. ایجاد تاول در دهان یا حول آن؛
  2. ایجاد زخم در اطراف دهان یا زیر بینی همراه با درد؛
  3. قرمزی، تورم، درد و خارش در ناحیه‌ای که عفونت پیدا کرده است؛
  4. نشانه‌های سرماخوردگی مثل گره‌های لنفاوی متورم و احساس درد در ناحیه سر.
  • علائم تبخال تناسلی

تبخال تناسلی نیز در ناحیه تناسلی رشد می کند؛

1. احساس درد در پا یا کمر؛
  2. احساس سوزش حین ادرار؛
  3. درد، سوزش و خارش اندام تناسلی؛
  4. برآمدگی قرمز رنگ و یا تاول در اندام تناسلی؛
  5. بروز نشانه هایی از سرماخوردگی مثل تب و لرز و سر درد.
  • نواحی مستعد ایجاد تبخال تناسلی
  1. واژن.
  2. مقعد.
  3. داخل ران‌ها.
  4. آلت تناسلی مردان.

• تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی در چیست؟

تا همانطور که در مطالب بالا گفته شد زگیل تناسلی با تبخال تناسلی در ظاهر با یک‌دیگر تفاوتی ندارند.

زگیل‌های تناسلی معمولا علائم خاصی ندارند اما تبخال‌های تناسلی، به صورت زخم و تاول همراه با خارش و درد است، بروز می‌کنند.

زخم‌های ناشی از تبخال تناسلی معمولا تا چند هفته باقی می‌ماند و دردناک هستند و در صورت گسترش یافتن، قابلیت انتقال پیدا می‌کنند. ویژگی که تبخال‌های تناسلی دارند این است که می‌توانند از بین بروند و مجددا ظاهر شوند. این ظهور دوباره به عنوان شیوع بیماری شناخته می‌گردد و در مرتبه اول، با علائمی شبیه به آنفولانزا همراه است.

زگیل‌های تناسلی بیشتر در نواحی مرطوب ایجاد می‌شوند و معمولا درد و خارش ندارند. شیوع این بیماری در افراد مبتلا به ایدز بیشتر است.

برای تشخیص اینکه فرد مبتلا به زگیل تناسلی هست یا خیر معمولا از معاینه و در مواردی از تست پاپ‌اسمیر استفاده می‌شود تا از گسترش ویروس و مبتلا شدن فرد به سرطان دهانه رحم جلوگیری شود.

و برای تشخیص اینکه فرد مبتلا به بتخال تناسلی هست یا خیر از معاینه بدنی، آزمایش خون و کشت ویروس استفاده می‌شود.

زگیل تناسلی
تبخال تناسلی
زگیل شایع‌ترین علائم را دارد. اگرچه زگیل اغلب بدون هیچ علامتی بروز می‌کند.
تبخال نیز ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد، اما معمولاً اندکی پس از عفونت با زخم یا تاول یا خارش یا درد همراه است.
تشخیص
تست‌های تشخیصی برای زگیل تناسلی وجود دارد مانند تست پاپ اسمیر. در غیر این صورت، با معاینه فیزیکی زگیل می‌توان مواردی را تشخیص داد.
معاینه فیزیکی اغلب در صورت وجود زائده‌های پوستی انجام می‌شود. گاهی اوقات با استفاده از سواب نمونه‌برداری می‌شود تا کشت ویروسی تشخیص داده شود.
پیشگری
هیچ راهی برای از بین بردن کامل خطر ابتلا به این ویروس وجود ندارد اما انجام یک رابطه جنسی ایمن و محافظت شده و انجام غربالگری‌های منظم، به ویژه برای شناسایی سرطان دهانه رحم، می‌تواند کمک قابل‌توجهی کند. و همچنین توصیه می‌شود حتما از واکسن گارداسیل استفاده کنید.
داشتن رابطه جنسی محافظت شده نه تنها از طریق واژن یا مقعد، بلکه از طریق دهان نیز می‌تواند از بروز تبخال جلوگیری کند.
درمان
ویروس این بیماری، به خودی خود قابل درمان نیست اما می‌توان برای زگیل‌ها دارو تجویز کرد. در صورت لزوم ممکن است زگیل‌ها برداشته شوند. HPV شناسایی شده در آزمایش پاپ اسمیر به نحوی متفاوت کنترل و مدیریت می‌شود.
ویروس به خودی خود قابل درمان نیست، اما با مصرف داروهای ضدویروس می‌توان علائم را درمان کرد یا شیوع آن‌ها را کاهش داد.

تبخال و زگیل تناسلی دو مشکل جدا از هم می‌باشند و برای تشخیص دقیق‌تر آن‌ها بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمایید. حتما توجه داشته باشید که کنترل هر چه بهتر و بیشتر این مشکلات می‌تواند تا حد زیادی در کم خطر بودن آن‌ها موثر باشد و اگر به آن‌ها بی‌توجهی کنید، می‌توانند خطراتی مانند سرطان‌های مربوط به اندام تناسلی ایجاد کنند.

جهت آشنایی کامل‌تر و دقیق‌تر با زگیل و تبخال تناسلی پیشنهاد میکنم حتما موضوعات زیر را مطالعه بفرمایید.

همه آنچه که شما باید در مورد زگیل تناسلی بدانید.

همه آنچه که شما باید در مورد تبخال تناسلی بدانید.

سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

یکی از بهترین جراحان زنان و زیبایی تهران، دکتر الهه افشاری است که باتجربه و سابقه زیادشان در این زمینه می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان اینگونه بیماری‌ها باشد.